مقدمه
انجمنهای علمی دانشجویی کشور بهعنوان نهادی متشکل از دانشجویان علاقهمند در فعالیتهای علمی در زمینههای مختلف در دانشگاههای کشور در حال فعالیت میباشند. ستاد توسعه زیستفناوری در نظر دارد بهمنظور توسعه و ترویج طرح تقسیمکار ملی زیستفناوری که با همکاری و تفاهم ستاد توسعه زیستفناوری و تمام دانشگاههای کشور در حال اجراست با کمک و تقویت انجمنهای علمی دانشجویی مرتبط با حوزههای مختلف زیستفناوری و فراهم آوردن زمینههای مناسب برای فعالیتهای جمعی علمی و کار گروهی بر طبق آییننامه زیر از فعالیتهای علمی- ترویجی این انجمنها در راستای طرح تقسیمکار ملی، در قالب برگزاری مسابقه حمایت نماید.
اهداف
- افزایش مشارکت و ایجاد رقابت میان انجمنهای علمی دانشجویی مرتبط با زیستفناوری
- ترویج و توسعه زیستفناوری و کاربردهای آن در سطح دانشگاهها بهویژه در راستای اولویتهای تعیینشده در طرح تقسیمکار ملی زیستفناوری
- برنامهریزی، هدایت و ساماندهی فعالیتهای علمی- ترویجی انجمنهای علمی دانشجویی مرتبط با طرح تقسیمکار ملی زیستفناوری
- شکوفایی استعدادها و خلاقیت علمی دانشجویان رشتههای مختلف زیستفناوری
- شناسایی دانشجویان فعال در حوزههای مختلف زیستفناوری
- برقراری ارتباط مستمر با انجمنهای علمی دانشجویی مرتبط با زیستفناوری و بهرهمندی از توانمندیهای آنها
تعاریف:
اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﻲ: جمعیتی ﻣﺘﺸﻜﻞ از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن علاقهمند ﺑﻪ ﻣﺸﺎرکت در فعالیتهای ﻋﻠﻤﻲ در ﻳﻚ داﻧﺸﻜﺪﻩ ﻳﺎ ﮔﺮوﻩ ﺁﻣﻮزﺷﻲ اﺳﺖ.
ستاد: منظور ستاد توسعه زیستفناوری است.
گروه: منظور گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد توسعه زیستفناوری است.
معاونت دانشگاه: منظور معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه است.
طرح تقسیمکار ملی: شامل محورهایی است که پس از مکاتبه با دانشگاهها و پژوهشگاهها بهعنوان حوزههای فعالیت ایشان از طریق انعقاد تفاهمنامه فیمابین آن دستگاه و ستاد توسعه زیستفناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایشان واگذار شده و تمامی حمایتهای پژوهشی، با توجه به آن قابل ارائه خواهد بود و این اولویت ها بر روی سامانه این ستاد به نشانی biodcportal.com اطلاع رسانی میشود.
حمایتهای تشویقی ستاد:
حمایت ستاد از فعالیتهای علمی-ترویجی انجمنها مرتبط با محورهای مأموریت دانشگاه در طرح تقسیمکار ملی از قبیل برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی، نشستها و مسابقات و همایشهای زیستفناوری؛ انتشارات مرتبط و تولید اقلام کمکآموزشی و بازدید از مراکز علمی و فناورانه هست. میزان حمایتهای در نظر گرفتهشده با توجه به امتیازات اخذشده انجمنها بر اساس شاخصهای مندرج در جدول 1 ارزیابی خواهد شد. ارزیابی انجمنها بهصورت سالانه و در بازه زمانی اعلامشده از سوی ستاد صورت میپذیرد. در انتها انجمنهای علمی که بیشترین امتیاز را کسب نمایند موردحمایت مادی و معنوی ستاد قرار خواهند گرفت. جزئیات نحوه حمایت معنوی ستاد از انجمنهای علمی به شکل ذیل خواهد بود:
- اعطای لوح و تندیس ستاد توسعه زیستفناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به انجمنهای علمی برتر در اختتامیه مسابقه
- فراهم نمودن مشارکت انجمنهای علمی برگزیده در فعالیتهای ستاد (گردهماییهای علمی کشوری و بینالمللی، بازدیدهای علمی، کارگاههای کشوری ذیربط و …)
- امکان ایجاد ارتباط مستمر با گروهها و کارگروههای ذیل ستاد جهت دریافت اطلاعات علمی اجرایی موردنیاز از طریق گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج
- راهنمایی در خصوص ایجاد ظرفیتهای کارآفرینی در قالب شرکتهای دانشبنیان از طریق معاونت علمی و فناوری
- اهدای جوایز نقدی به انجمنهای برگزیده
جدول 1- شرح فعالیتهای انجمنهای علمی دانشجویی و شاخصهای ارزیابی آن
ردیف |
عنوان فعالیت |
استاندار فعالیت |
امتیاز به ازای هر فعالیت |
شاخصهای ارزیابی |
---|---|---|---|---|
1 |
برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی بهصورت حضوری یا آنلاین |
– هر دوره حداقل 20 شرکتکننده – مدرس برگزاری کارگاه حتماً باید متخصص حوزه مربوطه بوده و حداقل دارای درجه استادیاری باشد. |
1الی 3 امتیاز |
-گزارش تفصیلی به همراه عکس – اسامی شرکتکنندگان و شماره تماس – مجوز برگزاری دوره از دانشگاه |
2 |
برگزاری هماندیشی، سخنرانی،کنفرانس و نشستهای علمی |
هر رویداد حداقل 50 شرکتکننده |
2 الی 5 امتیاز |
-گزارش تفصیلی به همراه عکس – اسامی شرکتکنندگان و شماره تماس – مجوز برگزاری رویداد از دانشگاه |
3 |
تدوین و انتشار نشریه و یا کتاب (چاپی یا الکترونیک)، نرمافزار و فیلمهای کمکآموزشی |
هر اثر دارای استاندارد علمی و فنی |
3 الی 7 امتیاز |
-نسخه چاپی و الکترونیک اثر نوشتاری – نسخه الکترونیک نرمافزار و محتوای چندرسانهای – مجوز انتشار اثر مربوطه از دانشگاه |
4 |
اجرای بازدیدهای علمی از مراکز صنعتی و فناورانه |
هر بازدید حداقل 20 شرکتکننده به همراه حداقل یک عضو هیئتعلمی دانشگاه |
2 الی 5 امتیاز |
-گزارش تفصیلی به همراه عکس – اسامی شرکتکنندگان و شماره تماس – مجوز برگزاری دوره از جانب دانشگاه |
5 |
برگزاری مسابقات علمی و فناورانه، فن بازار و ایده بازارها |
هر رویداد حداقل 50 شرکتکننده |
3 الی 7 امتیاز |
-گزارش تفصیلی به همراه عکس – اسامی شرکتکنندگان و شماره تماس – مجوز برگزاری دوره از جانب دانشگاه |
6 |
برگزاری رویدادها و بازدیدهای دانشآموزی و تشکیل کمیتههای ارتباط دانشگاه با مدارس جهت ترویج زیستفناوری در بدنه آموزشوپرورش |
هر رویداد حداقل 20 دانشآموز |
2 الی 5 امتیاز |
-گزارش تفصیلی به همراه عکس – اسامی شرکتکنندگان و شماره تماس – مجوز برگزاری دوره از جانب دانشگاه |
7 |
همکاری با ادارات کل آموزشوپرورش جهت برگزاری دورههای بازآموزی و ضمن خدمت برای معلمان و کارشناسان پژوهش سراها |
هر رویداد حداقل 15 معلم |
2 الی 5 امتیاز |
-گزارش تفصیلی به همراه عکس – اسامی شرکتکنندگان و شماره تماس – مجوز برگزاری دوره از جانب دانشگاه |
8 |
حمایت علمی و آزمایشگاهی از طرحهای دانشآموزی و راهنمایی و مشاوره دانشآموزان در پروژههای علمی |
هر طرح پژوهشی که در رویدادهای دانشآموزی معتبر ملی و بینالمللی حائز رتبه شود یا بتواند گواهی ثبت اختراع و یا انتشار مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی و خارجی را کسب نماید. |
2 الی 5 امتیاز به ازای هر طرح |
-مستندات طرح پژوهشی – اسامی دانشآموزان شرکتکننده و دانشجویان و اساتید راهنما – مستندات کسب رتبه برتر در مسابقات دانشآموزی معتبر – گواهی ثبت اختراع – فایل مقاله علمی- پژوهشی
|
تبصره1: تمامی فعالیتهای مندرج در جدول بالا میبایست مطابق با اولویتهای دانشگاه در طرح تقسیمکار ملی ستاد توسعه زیستفناوری باشد،
تبصره2: درصورتیکه هر یک از فعالیتهای مندرج در جدول بالا در سطح بینالمللی برگزار گردد به امتیاز اخذشده در هر بند ضریب دو اعمال خواهد شد.
فرایند اجرا:
- لازم است معرفینامه هر یک انجمنهای علمی فعال مرتبط با زیستفناوری در هر دانشگاه و مسئول آن انجمن از طریق دانشگاه به ستاد ارسال گردد.
- انجمنهای علمی کلیه فعالیتهای علمی-ترویجی سال تحصیلی خود را به همراه مستندات تا پایان مهلت مقرر از طریق دانشگاه به ستاد توسعه زیستفناوری ارسال نماید.
- پس از دریافت کلیه مستندات فعالیتهای مختلف و ارزیابی آنها توسط کمیته داوری ستاد متشکل از نمایندگان کلیه گروههای تخصصی ستاد، در پایان سال تحصیلی انجمنهای علمی برتر معرفی و طی مراسمی از آنان تقدیر و تشکر به عمل خواهد آمد.